Seminarie over Gezin en Huwelijk

Unie der Turkse Vrouwen van België organiseerde in samenwerking met vrouwelijke lidverenigingen van de Turkse Unie namelijk Yaren Mol, de vrouwenwerking van Yıldırım Beyazıt moskee in Kolderbos, Fatima’Tuz-Zehra vzw, Kardelen European Women en Hayatla ele ele een seminarie over Gezin en Huwelijk.
Vooraleer psycholoog Ertuğrul Taş met zijn seminarie  begon heeft Havva Elbiz, de voorzitter van de Unie der Turkse Vrouwen, tijdens haar openingswoord alle vrijwilligers bedankt voor hun  vrije uren die zij gemaakt hebben in hun drukken werkdagen. Tijdens de opening benadrukte zij het belang van de samenwerking en de samenhorigheid tussen de Turken onderling.
Ertuğrul Taş is een klinische psycholog – onderzoeker aan de UCL,   Coördinator bij de Ce R.A.I.C; Integratie Dienst en onderzoekt al tien jaar de migratie via huwelijk. Hij schreef een boek over deze onderwerp met als titel  ‘KISMET’ , deze werd in Frankrijk gepubliceerd.
De problemen die hij deze avond heeft aangehaald maken deel uit de waarnemingen die hij observeerde in zijn kliniek. Volgende onderwerp werden hieruit gerealiseerd:  ‘Huwelijk en gezin’

–          De gezinspatronen in de Turkse gemeenschap: wat stelt het voor, wat is er veranderd, wat is het dynamiek in het gezinspatroon?

–          Adviezen om hoe je een gelukkig gezin kunt oprichten.

Psycholoog Ertuğrul Taş deelde zijn ervaringen mee, die hij in zijn praktijk heeft waargenomen. Hülya, een 15 jarige studente aan het secundaire onderwijs, opgevoed in een autoritaire gezin komt in opstand tegen haar  ouders wegens het onrechtvaardig systeem. Ze heeft gedragsproblemen: koppig, arrogant, vaak moeilijk in de omgang, hyperactief. Haar moeder wilt dat haar dochter haar gehoorzaamd en dat ze samen tijd doorbrengen maar Hülya is woedend op haar ouders. Haar ouders ruziën vaak en haar vader kleineert de moeder regelmatig. De moeder is  via huwelijksmigratie in België.  Ze is afhankelijk van haar man en haar schoonmoeder behandelt haar slecht. Bovendien zorgt ze voor onenigheid tussen de koppel.
Hülya ervaart dat alle huwelijken in haar omgeving problemen hebben en dat de huwelijken op basis van liefde amper drie maanden duren. Ze vindt ook dat de huwelijken tussen verschillende culturen toenemen en is van mening dat de scheidingprocessen financieel moeilijk verlopen. Hierdoor is ze een voorstander van het huwelijkscontract. Ze wilt eerst financieel op haar eigen benen staan en dan pas trouwen om niet afhankelijk te zijn van haar man. Psycholoog Ertuğrul Taş haalde aan dat Hülya uit de ervaringen uit haar omgeving deze methode wil toepassen. Hij verklaart dat sommige jongeren niet willen trouwen vanwege de slechte rolmodellen uit hun omgeving.  De situatie waarin ze leeft, heeft haar blik op de huwelijk niet zo zeer beïnvloedt, dit vindt de psycholoog heel positief.
Uit deze verhaal onderscheidt hij vier verschillende gezinspatronen: de eerste-generatie gezin, een huwelijk met iemand uit het land van herkomst, huwelijk tussen de Turkse jongeren in België en een huwelijk met iemand uit een andere cultuur en daarbij is er ook sprake van een stijging van de echtscheiding.
De Turkse gezinspatronen in België:

1.       De eerste-generatie gezinnen:

Een deel van de eerste-generatie verblijven in Turkije en een deel migreren in Europa. De meesten verkiezen het migratie omwille van gezinshereniging. De doel van de migratie is het levenstandaard verhogen. De eerste-generatie en hun eerste kinderen zijn vaak
laaggeschoold, maar hun aantal is verminderd. De moeilijkheden die zij hier ervaren zijn vooral taalproblemen, religie, cultuurverschillen, heimwee naar land van herkomst en zware werkomstandigheden. Dit bracht bij de kinderen en de jongeren problemen in hun persoonlijke identiteit. Hierdoor ontstaat er een conflict tussen de generaties. De kinderen nemen de rollen over van de ouders, zoals het vertalen. Deze verantwoordelijkheden veroorzaken problemen bij de jongeren en hierdoor veranderen de rollen binnen het gezin. De ouders verkiezen echtgenoot voor hun kinderen naar hun eigen wil. Hier speelt het metafoor van een maagd.

2.       Bij gezinnen waarbij een echtgenoot uit het land van herkomst is, is het grootste voorval dat de paren elkaar niet zo goed kennen. Hun omgangstaal is dan vaak Turks. De vrouw wil niet werken, is afhankelijk van haar man of andersom. De moeilijkheden die ze ervaren zijn als volgt: de beeldvorming voor elkaar en verschillen in mentaliteit, de taal gebruik en het verschillen interpretaties ervan. Hun verwachtingen worden hier niet tegemoet gegaan. Bij de migratie van de man komt het verandering in de rollen en dit beïnvloedt de persoonlijke identiteit van de partners.

 Limburg

Seminarie over Huwelijk en Gezin

FatimatuZ-Zehra vereniging voor Dienstverlenigng en Wetenschap organiseert op 25 /01/2013 een seminarie over Huwelijk en Gezin.  Onderzoeker/schrijver en gezinsondersteuner Asiye Türkan zal in haar toespraak de gelukkige & succesvolle huwelijk toelichten. De ouders krijgen hier de kennis over de voorschoolse cursus die op 26 januari 2013 gaat plaatsvinden.


Datum: 25 Ocak 2013
Plaats: Casino Modern
Adres: Andre Dumontlaan 2, 3600 Genk

Inkom: Gratis


 Limburg