De studenten van Ozon vzw kwamen samen op 23 december 2011 om het debat “Student in Gent” op gang te zetten. Verschillende vragen rond studeren in Gent en studiekeuze kwamen aan bod. De uitgenodigde panelleden waren Vlaams Volksvertegenwoordiger Veli Yüksel, Schepen Resul Tapmaz, gemeenteraadslid Ilknur Cengiz en gemeenteraadslid en regiocoördinator Oost-Vlaanderen van Turkse Unie van België vzw Saban Gök. Zij gingen in gesprek met de studenten uit Gent.
Het debat begon met de vraag rond studiekeuze en de stelling dat veel Turkse studenten een verkeerde studiekeuze maken bij het begin van hun hoger onderwijscarrière. Veli Yüksel was van mening dat heel wat jongeren verkeerd gestuurd worden vanaf lager onderwijs. Hij benadrukte dat in het secundair onderwijs leerlingen beter gevolgd en gestuurd moeten worden door scholen en leerkrachten, tevens ook de ouders. “Het Ministerie van Onderwijs houdt zich hiermee momenteel bezig” vertelde hij verder. Ilknur Cengiz voeg hieraan toe dat Secundaire studies belangrijk zijn voor Hoger Onderwijs. “Maar je moet zelf als student je goed informeren om de juiste keuze te maken”, aldus Ilknur Cengiz. En daar knelde het schoentje volgens Saban Gök, die van mening was dat studenten niet genoeg onderzoek deden naar een juiste studiekeuze. Hij erkent dit probleem en vertelde verder: “Turkse unie van België vzw gaat volgend jaar een programma opstellen om ervoor te zorgen dat ouders hun kinderen motiveren, stimuleren om verder te studeren en dat zowel jongeren als ouders geïnformeerd zullen worden over de verschillende opleidingen.” Samen met de studenten kwam iedereen tot de conclusie dat Turkse studenten zich vooral richten op richtingen die meer aanvaard worden in de Turkse maatschappij zoals rechten, economie,…. Daardoor worden dromen achterwege gelaten. Veli Yüksel deelde het volgende mee aan de studenten: “Je moet niet schrikken van je jaar te verliezen en je moet durven gaan voor je dromen. Eigenlijk is er geen foute studiekeuze of richting. Maar als je afhaakt is er pas verlies.”
Niemand van de uitgenodigden waren tevens te vinden voor een toelatingsexamen. Ilknur Cengiz vertelde verder: “Er zijn richtingen waar je toelatingsexamen hebt en waar het daadwerkelijk nodig is, maar het is onnodig om het toelatingsexamen in te voeren voor het gehele Hoger Onderwijs. Het systeem in Turkije zorgt er een beetje voor dat studenten onwillig tegenover studeren staan. Ik vind dat niet goed want de kans is groot dat je iets gaat doen wat je totaal niet wil en veel tijd en geld gaat investeren.” Veli Yüksel was ook tegen zo een toelatingsexamen. Hij deelde mee dat ons onderwijs democratisch en toegankelijk is voor iedereen waar je elke richting kan doen die je wenst.
Het taalproblematiek kwam als volgt aan bod. “Ik vind het bijzonder jammer dat er mensen zijn die nog problemen hebben met het Nederlands. In privé mag je praten welke taal je wilt. Maar als je iets wil bereiken met je studies, carrière moeten je kiezen voor het Nederlands en ze volledig onder de knie hebben.”, aldus Veli Yüksel. Schepen Resul tapmaz deelde de mening van Veli Yüksel mee maar vond dat er ook aandacht moest uitgaan naar de moedertaal omdat mensen die hun moedertaal correct beheren, tevens andere talen gemakkelijker kunnen aanleren en beheren.
Wat betreft discriminatie waren de meningen verdeeld tussen de panelleden en de studenten. De studenten ervaren duidelijk discriminatie binnen het onderwijsveld. De panelleden vinden dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen vooroordelen en discriminatie en dat deze laatste je kansen niet mag ontnemen. Bij klachten over racisme en discriminatie moet je achter je rechten aanzitten en niet opgeven. Veli Yüksel zei dat het onderwijssysteem op zich niet discriminerend is maar wel de leden van het onderwijs zelf. Schepen Resul Tapmaz vond dat racisme is een feit is maar niet enkel terug te brengen is tot origine. Het is ook terug te vinden in geslacht, mensen met functiebeperkingen,…Resul Tapmaz: “We moeten ons meer laten opmerken in de positieve zin, om vooroordelen te breken. Om dat te doen, moeten we een degelijk kennis bezitten, zelfvertrouwen hebben en onze rechten kennen.”
Het debat ging nog verder met verschillende vragen die voor heel wat denkmateriaal zorgden. De panelleden bedankten Ozon vzw voor hun uitnodiging en voor het mooie initiatief dat ze namen en hoopten in de toekomst nog meer educatieve initiatieven te zien van studentenverenigingen.